KÖPVILLKOR

1. Din beställning

Du beställer enklast genom denna webbshop. Alla priser inkluderar moms. Om du av någon anledning ej kan beställa här går det även bra att göra detta genom att ringa oss på 033 - 12 30 50 under våra öppettider eller lägga en beställning via e-mail till info@nylandersmattor.se

För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Nylanders Mattor AB lider ekonomisk skada, polisanmäls. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.

2. Orderbekräftelse

När du lagt din order via vår webbshop skickas en orderbekräftelse till den e-mailadress du angivit. Vi på Nylanders tycker att personlig kontakt är väldigt viktig även vid försäljning via internet, därför försöker vi i mån av tid att kontakta våra kunder på telefon efter beställningen, alternativt via e-mail om du ej kan nås på telefon. Du har då möjlighet att ändra din order, utöka din order eller ställa övriga frågor till oss.

3. Betalningsalternativ

Vi erbjuder 4 olika betalningsalternativ. Dessa är enligt nedan Förskottsbetalning, faktura, delbetalning och konto.

3.1. Betalkort

Vi erbjuder full 3-D Secure kryptering via vår betalleverantör Payer. Vi accepterar betalningar med Visa och MasterCard kort. Alla köp kopplas till Payers (Pay & Read Sweden AB) säkra betalserver vilket betyder att information endast går till Payer och inlösande bank.

Överföringen av information är krypterad med SSL - Secure Socket Layer - 128 bitars kryptering. Nylanders Mattor AB får aldrig ta del av denna information vilket ökar säkerheten för dig som kund. Kortbetalning via Payer är avgiftsfritt.

3.2. Direktbetalning

Vi accepterar betalningar från Swedbank och Handelsbanken. Alla köp kopplas till Payers (Pay & Read Sweden AB) säkra betalserver vilket betyder att information endast går till Payer och inlösande bank.

Överföringen av information är krypterad med SSL - Secure Socket Layer - 128 bitars kryptering. Nylanders Mattor AB får aldrig ta del av denna information vilket ökar säkerheten för dig som kund. Direktbetalning via internetbank är avgiftsfri.

3.3. Faktura

Med detta betalningsalternativ kan du enkelt handla nu och betala om 14 dagar. Fakturan hittar du i paketet tillsammans med mattan/mattorna, vi skickar även en kopia på fakturan till den e-mailadress du anger. Betalningsvillkoren är 14 dagar från det att vi har levererat hela din beställning. 19 kr i expavg tillkommer. Personnummer krävs för att kunna handla via faktura. Våra fakturor sköts av Klarna AB, har du frågor gällande faktureringen är du välkommen att kontakta Klarna på telefon 08 - 120 120 00.
Läs mer om klarna faktura

3.4. Delbetala

Endast beställningar på över 1000kr har tillgång till detta betalningsalernativ. Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. I vår kassa finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Personnummer krävs för att kunna handla via delbetalning.
Läs mer om Klarna delbetalning

3.5. Konto

Klarna Konto är betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp. Du betalar från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet. Personnummer krävs för att kunna handla via Klarna Konto.
Läs mer om Klarna konto

4. Frakt

Vi har sedan 2005 använt oss av svenska Posten för frakten av våra mattor. Just nu erbjuder de fraktalternativ som finns beskrivet nedan. Mypack, Hempaket samt Företagspaket har ett fast fraktpris som är samma oavsett hur stor beställningen är.

4.1. Posten Mypack (79 kr)

För Mypack (f.d. postpaket) är kostnaden 79 kr oavsett hur många mattor du beställer. Din beställning kan enkelt hämtas ut på närmaste utlämningsställe. Mattorna ligger kvar i 14 dagar innan de returneras till oss. Läs villkoren för "Ej uthämtade paket" nedan. Om du har ett mobiltelefonnummer ange då det vid registreringen när du handlar här på Nylanders, på så sätt får du ett sms när mattorna är framme och du kan enkelt ta med dig din telefon till närmaste postombud och visa upp smset så får du ut paketet. Var även noga med att skriva in rätt e-mail när du registrerar ett köp hos oss, till denna e-mailadress får du en orderbekräftelse men även ett e-mail från Posten i samband med att vi skickar dig din beställning.

4.2. Hempaket Kväll (250 kr)

Kostnaden är 250kr oavsett hur många mattor du beställer. Hempaket gäller endast personer som EJ bor efter lantbrevbärarlinje. Hempaket levereras direkt hem till privatpersoner på vardagkvällar mellan 17 - 21 efter telefonavisering. Enkelt, bekvämt och snabbt. Var noga med att ange hemtelefon och mobiltelefon vid beställningen. Postens paketstjänster är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001:2000 och deras miljöarbete enligt ISO 14001:1996.

4.3. Hempaket Dag (190 kr)

Kostnaden är 190kr oavsett hur många mattor du beställer. Hempaket gäller endast personer som EJ bor efter lantbrevbärarlinje. Hempaket levereras direkt hem till privatpersoner under dagtid efter telefonavisering. Enkelt, bekvämt och snabbt. Var noga med att ange hemtelefon och mobiltelefon vid beställningen. Postens paketstjänster är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001:2000 och deras miljöarbete enligt ISO 14001:1996.

4.4. Frakt till företagskunder (295 kr)

Vi använder oss utav Företagspaket 16.00 till företag som handlar av oss. Detta innebär att posten kommer att köra ut paketet till företaget innan 16.00. Utkörningen sker utan avisering vilket gör att någon alltid måste finnas på plasts för att ta emot paketet. Om Posten kör ut paketet utan att kunna leverera detta så lämnas det in till närmaste postombud.

4.5. Frakt utanför sverige

Beställningar från utlandet tar vi endast emot per telefon eller e-mail. Fraktkostnaden till utlandet ligger mellan 300kr - 800kr inom Europa beroende på hur stor din beställning är. Öppet köp gäller ej, du kan alltså inte returnera din beställning.

4.6. Hämta i butiken i Borås (0 kr)

Du som bor i närheten av Borås är hjärtligt välkommen till vårt lager/butik i Borås på Almenäsvägen 18. Ring gärna innan du kommer så ser vi till att din order är packad.

5. Leverans

Vi på Nylanders gör alltid vårt bästa för att du skall få dina mattor så fort som möjligt. Nedan hittar du information om våra leveranser.

5.1. Leveranstid

Normal leveranstid är 1 arbetsdag efter det att vi har mottagit din beställning om mattan finns i vårt lager. Detta gäller upp till Sundsvall i norr, ovanför tar det en extra dag. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara upp till 2 veckor. Du har då givetvis rätt att häva alternativt ändra din beställning om du anser att leveranstiden är för lång.

Om någon av de produker du beställer har en leveranstid som överstiger 1 vecka kommer vi att meddela dig detta per e-post eller telefon.

5.2. Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post eller per telefon. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Om du valt förskottsbetalning och väljer att avbeställa på grund av leveransförseningar betalar vi tillbaka pengarna till det bankkonto du anger.

6. Avbeställning

Avbeställning görs genom att kontakta Nylanders Mattor per telefon eller e-mail. Avbeställning efter det att mattorna har levererats är ej möjlig. I de fall mattorna redan är levererad är kunden skyldig att motta beställningen. När mattan är mottagen gäller öppet köp enligt nedan. Avbeställning av en specialbeställd matta som anskaffats eller färdigställts speciellt för kunden, är ej möjlig. Detta på grund av att vi inte själva kan sälja specialmått i vår butik.

7. Öppet köp - 14 dagar

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. Vill du returnera en beställning kontaktar du Nylanders Mattor per telefon eller e-mail. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. Öppet köp gäller ej för specialbeställda storlekar som är anpassade efter kundens önskemål. Detta på grund av att vi inte själva kan sälja specialmått i vår butik..

För beställningar från utlandet gäller ej öppet köp

8. Så returnerar du din beställning

Om du vill returnera en eller flera mattor så meddelar du oss via e-mail eller telefon så skickar vi dig en fraktsedel som du sätter på paketet. Om du har handlat på faktura så lägger du denna i paketet som du returnerar. Du tar sedan med paketet till postens närmaste utlämningställe och lämnar in det där.

8.1. Kostnad för retur

Vi bjuder på returfrakten, du som kund betalar alltså inget för kostnaden att frakta en produkt från dig till oss.

9. Reklamation

Det är lämpligt att kunden ankomstkontrollerar leverans för att verifiera att denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta Nylanders Mattor AB. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende. Hos Nylanders Mattor AB har privatkonsument rätt att få en förbetald fraktsedel hemskickad för att klistra på returpaketet. I de fall returanledningen är reklamation och fel ej kan påvisas utgår en avgift om 196kr.

10. Ej uthämtade paket

Paket som ej hämtas ut från Postens utlämningställe inom 14 dagar returneras till oss. Vi kommer därmed att fakturera kunden 444 kr.

11. Återbetalningar vid förskottsbetalning

Eventuella återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto, person- konto eller bankgirokonto i andra hand via avi. Återbetalningen sker inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

12. Garanti

Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna.

13. Sekretess och säkerhet Personuppgifter

Vi lagrar dina personuppgifter för att kunna kontakta dig samt skicka dig din beställning, du kan när som helst be oss att radera informationen ur vårt register. Nylanders Mattor kommer aldrig att ge dina personuppgifter till tredje part. Dina personuppgifter kan användas för att ge dig information om Nylanders Mattor via e-mail, du avregistrerar dig enkelt från vårt e-mailutskick genom att klicka på en länk i det första utskick du får från oss.

14. Cookies

Vår webbshop andänder sig utav cookies för att spara information om ditt köp.

15. Övrigt

Nylanders Mattor AB förbehåller sig rätten till ändring av all information, te.x priser, villkor, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, Nylanders Mattor AB rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt.