KÖPVILLKOR
1. Din beställning
Du beställer enklast genom denna webbshop. Alla priser inkluderar moms. Om du av någon anledning ej kan beställa här går det även bra att göra detta genom att ringa oss på 033-12 30 50 under våra öppettider eller lägga en beställning via e-mail till butik@nylandersmattor.se
För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Nylanders Mattor AB lider ekonomisk skada, polisanmäls. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.
2. Orderbekräftelse
När du lagt din order via vår webbshop skickas en orderbekräftelse till den e-mailadress du angivit. Vi på Nylanders tycker att personlig kontakt är väldigt viktig även vid försäljning via internet, därför försöker vi i mån av tid att kontakta våra kunder på telefon efter beställningen, alternativt via e-mail om du ej kan nås på telefon. Du har då möjlighet att ändra din order, utöka din order eller ställa övriga frågor till oss.
3. Betalningsalternativ
3.1. Klarna
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på internet. Genom att fylla i några enkla uppgifter identifierar du dig och du kan välja det betalningssätt som passar dig bäst. Betalningssätten som erbjuds är faktura, konto, kort, banköverföring och Klarna Direkt. Ibland erbjuds du att betala med någon av Klarnas kampanjer som kan variera från tillfälle till tillfälle. Alla fakturor skickas per mail, om du vill ha din faktura per brev kan du kontakta Klarna eller vår kundservice. Tyvärr har vi i dagsläget inte möjlighet att erbjuda E-faktura.
4. Frakt
Vi erbjuder just nu leverans via DHL. Just nu erbjuds de fraktalternativ som finns beskrivet nedan. Utlämningsstället, Hempaket, samt Företagspaket har ett fast fraktpris som är samma oavsett hur stor beställningen är.
4.1. Hämta hos utlämningsställe (149 kr )
Detta fraktalternativ gäller endast för paket som är kortare än 150 cm. Genom att vika mattor som ej tar
skada av detta kan du beställa en större matta och ändå välja detta alternativ. Om mattan ej går att vika
kommer detta fraktalternativ ej visas i kassan.
Kostnaden är 149 kr oavsett hur stor din beställning är. Paketet ligger kvar i
14 dagar hos utlämningsstället innan de returneras till oss. Läs villkoren för "Ej uthämtade paket" nedan. Var
noga med att skriva in rätt e-mail när du registrerar ett köp hos oss, till denna e-mailadress får du en orderbekräftelse
men även ett e-mail från DHL i samband med att vi skickar dig din beställning.
4.2. Hemleverans (395 kr )
Kostnaden är 395 kr oavsett hur många mattor du beställer. DHL aviserar till din mobiltelefon eller via email angående din leverans, du kan då välja hur och när paketet skall köras ut till dig. Beroende på vart du bor så kan du välja mellan leverans dagtid, kvällstid eller leverans utan kvittens där DHL ställer paketet utanför din dörr när du inte är hemma.
4.3. Frakt till företagskunder (295 kr )
Vi använder oss utav Företagspaket 16.00 till företag som handlar av oss. Detta innebär att DHL kommer att köra ut paketet till företaget innan 16.00. Utkörningen sker utan avisering vilket gör att någon alltid måste finnas på plasts för att ta emot paketet under vanliga arbetstider. Om DHL kör ut paketet utan att kunna leverera detta så lämnas det in till närmaste utlämningsställe.
4.4. Hämta i butiken i Dalsjöfors (0 kr )
Du som bor i närheten av Borås är hjärtligt välkommen till vårt lager/butik i Dalsjöfors. Ring gärna innan du kommer så ser vi till att din order är packad.
4.5. Heltäckningsmattor
Heltäckningsmattor är oftast väldigt stora och tunga vilket gör att vi här använder oss av andra transportörer än DHL för att leverera dessa. Samtliga heltäckningsmattor levereras till din dörr efter avisering och det är extra viktigt att du är hemma vid avtalad tid då vi tar en kostnad på 2000 kr om mattan inte kan levereras på grund av de stora kostnader som detta innebär.
5. Leverans
Vi på Nylanders gör alltid vårt bästa för att du skall få dina mattor så fort som möjligt. Nedan hittar du information om våra leveranser.
5.1. Leveranstid
Normal leveranstid är 1 arbetsdag efter det att vi har mottagit din beställning om mattan finns i vårt
lager. Detta gäller upp till Sundsvall i norr, ovanför tar det en eller två extra dagar. I de fall en vara
måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara 3-7 dagar. Du har då givetvis rätt att häva
alternativt ändra din beställning om du anser att leveranstiden är för lång.
Om någon av de produker du beställer har en leveranstid som överstiger 1 vecka kommer vi att meddela dig detta
per e-post eller telefon.
5.2. Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Om du valt förskottsbetalning och väljer att avbeställa på grund av leveransförseningar betalar vi tillbaka pengarna till det bankkonto du anger.
6. Avbeställning
Avbeställning görs genom att kontakta Nylanders Mattor per telefon eller e-mail. Avbeställning efter det att mattorna har levererats är ej möjlig. I de fall mattorna redan är levererad är kunden skyldig att motta beställningen. När mattan är mottagen gäller öppet köp enligt nedan. Avbeställning av en specialbeställd matta som anskaffats eller färdigställts speciellt för kunden, är ej möjlig. Detta på grund av att vi inte själva kan sälja specialmått i vår butik.
7. Öppet köp - 30 dagar
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. Vill du returnera en beställning kontaktar du Nylanders Mattor per telefon eller e-mail. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. Öppet köp gäller ej för specialbeställda storlekar som är anpassade efter kundens önskemål så som mattor på metervara eller heltäckningsmattor .
8. Så returnerar du din beställning
Om du vill returnera en eller flera mattor så meddelar du oss via e-mail eller telefon så skickar vi dig en QR-kod som du visar upp till DHL's närmaste utlämningställe där du även lämnar in paketet.
8.1. Kostnad för retur
Vi bjuder på returfrakten, du som kund betalar alltså inget för kostnaden att frakta en produkt från dig till oss.
9. Reklamation
Det är lämpligt att kunden ankomstkontrollerar leverans för att verifiera att denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta Nylanders Mattor AB. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende. Hos Nylanders Mattor AB har privatkonsument rätt att få en förbetald fraktsedel hemskickad för att klistra på returpaketet. I de fall returanledningen är reklamation och fel ej kan påvisas utgår en avgift om 190kr.
10. Ej uthämtade paket
Paket som ej hämtas ut från DHLs utlämningställe inom 14 dagar returneras till oss. Vi kommer därmed att fakturera kunden 444 kr. För heltäckningsmattor så fakturerar vi 2000 kr om mattan ej kan levereras, detta på grund av den stora fraktkostnad som detta innebär samt hanteringskostnader, det är därför mycket viktigt att du är hemma och tar emot leveransen.
11. Återbetalningar vid förskottsbetalning
Eventuella återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto, person- konto eller bankgirokonto i andra hand via avi. Återbetalningen sker inom 10 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.
12. Garanti
Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna.
13. Sekretess och säkerhet Personuppgifter
Vi lagrar dina personuppgifter för att kunna kontakta dig samt skicka dig din beställning, du kan när som helst be oss att radera informationen ur vårt register. Nylanders Mattor kommer aldrig att ge dina personuppgifter till tredje part. Dina personuppgifter kan användas för att ge dig information om Nylanders Mattor via e-mail, du avregistrerar dig enkelt från vårt e-mailutskick genom att klicka på en länk i det första utskick du får från oss.
14. Cookies
Vår webbshop använder sig utav cookies för att spara information om ditt köp.
15. Övrigt
Nylanders Mattor AB förbehåller sig rätten till ändring av all information, te.x priser, villkor, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, Nylanders Mattor AB rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt.